Suatu Kesedaran

Sejak Adlan (my eldest son) dapat tawaran masuk asrama. (Sekolah Tinggi Islam As-Sofa , Yayasan As-Sofa) kat Negeri Sembilan, perasaan bercampur-campur terus menghantui fikiran. Gembira ada, sedih pon ada. Tapi bagi seorang ibu, demi masa depan anaknya, Ajue kuatkan semangat dan menolak seribu perasaan sedih itu.

Sebenarnya, Ajue memang mengharapkan Adlan dapat Sekolah Berasrama Penuh. namun kerana pendapatan kami husband-and-wife melepasi had yang telah ditetapkan oleh kementerian. Nak kata kami miskin, syarat tak lepas dan biasiswa pon tak dapat masa Yayasan Saad, nak kata kami orang kaya kenapa setiap hujung tahun pening nak fikir mana nak cari duit lebih untuk persekolahan anak-anak. Bagi golongan middle-class seperti kami, hanya mampu menahan perasaan setiap kali simpanan kami yang terpaksa dikeluarkan setiap hujung tahun demi anak-anak. Dan, kemudian, mula kumpul dan buat bajet lain pada awal tahun…. begitulah seterusnya hingga kami sendiri tak tahu di mana penghujungnya.
Dalam lepak-lepak dengan kawan-kawan sekolah dulu-dulu, ada yang dah hidup senang, ada yang extra senang dan tak kurang juga keadaan seperti kami ini. Lebih-lebih lagi amat tertekan dengan bonus sesetengah company, ada yang 6 bulan , 7 bulan dan ada juga yang 12 bulan!! Bayangkan…
Bila Adlan dah start masuk private school, besar kemungkinan adik-adik dia akan mengikuti jejak langkah abangnya jugak, tak lain dan tak bukan, kerana kami mahukan yang terbaik untuk anak-anak, dan Sekolah Kerajaan (asrama penuh) sudah tidak dapat menerima anak-anak seperti kami. Maka terpaksalah kami memilih untuk sekolah swasta. Bayangkan, anak kami ada 4 orang, tahun ni, cuma Adlan yang masuk alam persekolahan baru. Tapi, tahun depan, turn Aisyah ke Form One dan Anis pulak masuk Tahun Satu. Sudah tentulah dengan pastinya kos perbelanjaan akan jadi double nanti. Mampukah kami nanti?????


Kerja sebagai IT Engineer/Consultant dah masuk 14 tahun, belom pernah sekalipon Ajue dapat bonus lebih dari sebulan. Increment gaji pon tak pernah lagi sampai 50%. Tapi kadar INFLASI????? Pasti semua tahu kan? Kalau hidup makan gaji macam nih, sampai bila-bila pon akan jadi macam nih, awal tahu buat saving, hujung tahun habis keluar. Tu tak termasuk lagi saving untuk bawak anak-anak jalan cuti-cuti. Yer la, dah kerja teruk-teruk siang malam, tinggal anak kat bibik, nak jugak merasa seronok dengan anak-anak kan?


Alhamdullilah, dengan adanya bisness dengan Premium Beautiful, sedikit sebanyak membantu kami terutama sekali dalam keadaan sekarang. Yuran sekolah Adlan 7k++, persediaan persekolahan yang 3 lagi tu 1k++. Semua ni dibantu oleh bonus PB dan hasil jualan PB. Kami amat bersyukur kerana dipertemukan dengan Premium Beautiful dan juga berada di stokis B32 dibawah pimpinan CDM Hanis dan jugak CDM Raz. Tak lupa juga rakan kongsi kami terutamanya Aiemey dan Farhan. InsyaAllah kami akan teruskan bisness ini walau apa pon terjadi kerana kami ingin mencapai :

Kerja 3 tahun tapi seperti berkerja 30 tahun . Jimat umur 27 tahun .. Pencen muda , pencen kaya dan pencen bergaya. .Freedom time & freedom money anytime …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *